Zaanse Schans

luni, 27 aprilie 2009

Zaanse Schans este un mic satuc la vreo 20 km de Amsterdam, foarte frumos, foarte verde si foarte vechi. Acum este pe post de atractie turistica, desi cred ca inca mai locuieste lumea pe acolo.

Locul este minunat. Casele, toate din lemn, sunt vopsite cu verde inchis iar ornamentele cu alb. Contrastul intre verde si alb le confera un aer aparte. In fata multor case troneaza cate un podet deasupra apei. Fiecare podet are un design aparte si confera locului un aer pitoresc. In sat sunt si 3 mori: una de ulei, una de vopsele si una de taiat cherestea. Este foarte interesant sa asculti povestea fiecarei mori si sa vezi cum te poti folosi de puterea vantului pentru a crea ceva. Moara de taiat cheresea a fost reconstruita recent dupa planul vechii mori care a fost daramata. Moara de ulei din pacate a fost inchisa pentru vizitare cand am fost noi. Cat despre moara de vopsele ... chiar se fac prafuri de vopsele acolo. Au reusit sa produca prafuri si culori nebanuite. Doar albastrul de Voronet nu s-a lasat reprodus. Si marea uimire a fost ca la intrarea in aceasta moara am primit ghid in limba romana dupa ce caserita ne-a intrebat din ce tara suntem. Pentru noi a fost un mare WOOOW.
La muzeu am vazut masinile care produc ciocolata si biscuitii si am urmarit exact pasii de fabricare. A fost o adevarata lectie de inginerie. Din pacate aluatul de biscuiti si ciocolata nu erau reale, dar erau reproduse perfect. Copiii erau incantati de ceea ce vedeau si noi de asemenea.
Apoi aleile umbrite ne-au indreptat pasii spre atelierul de branza unde am degustat felurite tipuri de branzeturi. Gusturile erau atat de diferite si de interesante incat nu te puteai hotara pe care branza sa o iei cu tine acasa.
La atelierul de facut papuci din lemn m-a frapat bradul de craciun facut din papuci din lemn. Decoratiile papucilor expusi sunt foarte felurite si foarte frumoase. S-a facut si o demonstratie de cum e modelat lemnul pentru a face acesti minunati papuci. Ma gandesc serios sa achizitionez o pereche, desi nu sunt foarte ieftini...
Excursia s-a incheiat cu un mic popas in Amsterdam. Am colindat centrul capitalei olandeze pentru cateva ore, am simtit forfota si viata care-l cuprinde in serile de sambata. A fost o zi minunata! Va las sa va delectati cu pozele aici.

0 comentarii: